Fehmarn Bält-förbindelsen.

Foto: Sund & Bælt.

Fehmarn-Bält förbindelsen - världens längsta nedsänkta tunnel

Fehmarn Bält-förbindelsen, som just nu byggs mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland, blir världens längsta nedsänkta tunnel – 18 kilometer lång. Med en byggkostnad på 7,1 miljarder euro, finansierad av användaravgifter och ett återbetalningstid på 28 år, är projektet en milstolpe i europeisk infrastruktur. Att resa genom tunneln kommer att ta cirka 10 minuter med bil och 7 minuter med tåg, vilket förkortar restiden mellan Malmö och Hamburg till under tre timmar.

Konstruktionen innebär att 89 betongblock sänks ner en efter en, täcks över och bildar en ny havsyta. Lolland växer rent geografiskt med 0,3% och Rödby med omnejd utvecklas med nya naturområden och stränder.

Ett nytt logistiskt landskap

När Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar om några år kommer det troligtvis att förändra hur företag ser på sina etableringar i norra Europa. Enligt Sydsvenska Handelskammarens analyser kommer Malmöregionens befolkningsradie inom fyra timmar att öka från 9 till 13 miljoner människor. Företag som Pågen kan därmed nå Hamburgs marknad inom ett dygn – något som i dag inte är möjligt. Företaget bygger också Europas största bageri i Landskrona, ett tydligt tecken på att näringslivet ser potentialen.

Enligt organisationerna String* och Greater Copenhagen** kommer lastbilstransporter väntas öka med 80–120 procent, tågtransporter med 20–30 procent som en konsekvens av tunneln. Men dagens svenska infrastruktur, framför allt i Skåne, är inte rustad för detta. Sverige riskerar att skapa en flaskhals i ett annars effektivt system.

Sverige halkar efter - saknas satsningar i syd

Trots att Sverige var en avgörande part för att förbindelsen blev verklighet, riskerar nu det svenska systemet att inte hinna med i utvecklingen. I den nationella transportplanen ligger 80 procent av investeringarna fortfarande i Göteborgs- och Stockholmsområdet. Skåne och Halland – de enda regioner med positivt inflyttningsnetto prioriteras inte på samma sätt. Ellen Dahl, regionchef Sydsvenska Handelskammaren menar att Sverige i praktiken "snuttifierar" sina infrastruktursatsningar, i kontrast till våra grannländer som planerar i 10–15 års cykler.

Skåne beskrivs som en flaskhals, där planerade järnvägsstråk i Europa inte möts av svenska investeringar. Den svenska planeringshorisonten och finansieringsprocesserna är för utdragna och påverkas sällan av val eller beredskapsfrågor. För att inte gå miste om Fehmarn Bälts tillväxtmöjligheter behöver Sverige göra konkreta och samlade infrastrukturinvesteringar i södra Sverige – både på väg och järnväg.

En ny dynamik i näringslivet

Fehmarn Bält-förbindelsen innebär mer än bara snabbare transporter. Den bidrar till att stärka forskning och utveckling i regionen, med fler FoU-satsningar. En möjlig konsekvens blir också att fler företag flyttar sina huvudkontor till Malmöregionen. Logistikkartan ritas om – och sydvästra Sverige kan bli en verklig tillväxtmotor i Europa.

Sydsvenska Handelskammaren pekar på att det finns god dialog och möjligheter – men tiden är knapp. Sverige måste nu ta chansen att rusta upp och modernisera infrastrukturen i södra delen av landet, annars riskerar vi att hamna på efterkälken.

 

*String-korridoren" avser ett politiskt och geografiskt samarbete mellan regioner och städer längs med en korridor som sträcker sig från Hamburg i Tyskland, genom Danmark och Sverige, upp till Oslo i Norge. Samarbetet, som kallas STRING, fokuserar på att gemensamt utveckla korridoren för att stärka den ekonomiska tillväxten och främja en hållbar samhällsutveckling. Det innebär ett samarbete kring frågor som rör transport, infrastruktur och grön tillväxt.

**Ett politiskt samarbete mellan svenska och danska regioner och kommuner, som tillsammans arbetar för att främja tillväxt och utveckling i Öresundsregionen.

 

Källa: artikeln är baserad på information från en presentation av Ellen Dahl, regionchef Sydsvenska Handelskammaren, 2025-05-28.

Senast uppdaterad:

Dela: